Om jag var en blomma!

Skulle jag vilja vara en ros! En vacker pastellig, skir och doftande!



Eller en tulpan. En vacker pastellig, krispig och fräsch!



Men om jag var en blomma skulle jag inte vara en pastellig ros eller tulpan. Nej, jag skulle vara ett ogräs! Ett ogräs, kanske ni tänker med förfäran, hur tänker hon nu? Något som är ovälkommet och som alla vill bli av med? Något fult och jobbigt, skrikigt och skränigt? Nej, riktigt så tänker jag inte. Om jag var en blomma skulle jag vara ett ogräs och troligtvis en maskros!



Envis är jag, envis som synden! Oftast är det positivt och jag har lärt mig att använda det på rätt sätt. Dessutom har jag, precis som ogräs, en tendens att dyka upp på de mest oväntade ställen. Där du minst av allt anar det! Jag har lätt för att anpassa mig och känner mig hemma överallt. Jag är inte pastellig och jag är inte skir, inte ömtålig, jag tål en hel del. Ja, jag skulle utan tvekan vara ett ogräs. En maskros och kanske är det inte en slump att mammas älsklingsblomma är just en maskros!



Nästa tema för Blommig fredag är - September! 


Kommentarer

Helena sa…
Jag som trodde du skulle vara en rävrumpa (åkerfräken) ;-) fniss undrar sååå vad jag skulle vara :D
Kom just på det!
KRAAAM från mig!
Kul tema, men klurigt! Kram Kristina
Det finns finfina rosa maskrosor ;-))
Birgitta
Berit sa…
En maskros är inte dumt att vara, min tanke på blomma först var faktiskt ett annat ogräs åkerfräken envis som synden:)
Ha en underbar dag!
Lisa sa…
Skojigt tema ! Det krävdes lite tankemöda, men sen föll det på plats med lite hjälp ;-) Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård
Andrea sa…
I love the temperate colors in your blooms but i love most the DOF of those 2 buds, just like the first shot of the previous post. Thanks for hosting, i've not been linking for a long time but found it again.
Heidrun sa…
First: There are wonderful blooms also The Löwenzahn, I like him too.
And send now my Weekendflower also from my visit in Freiburg.

Very best regards, Heidrun
Ninnis sa…
Vilket roligt men svårt tema...har satt griller i mitt huvud men jag tror jag fick till det....=)
Maskrosor är underbara...!!!

Ha en skön helg !!!

Kram Ninni
Leena sa…
Kul men svårt! Du löste det galant -roligt och med fina bilder!
Ha en skön helg!
Eva Linnea sa…
Maskrosen är vacker! En ståtlig blomma med stark integritet. Vet vad den vill och lyser som en sol. Det passar bra in på dig tror jag.
Kram från EvaLinnea
Härlig tolkning som jag känner igen mig i =o)
Ha det gott!
/Katarina
Hihi, inte fel att var en maskros. Jag valde en ros som blommar länge så man inte missar något i trädgården:)
Ha en fin fredag
Kram Maria
Bra val.och en del ogräs är även vackra.
Kram.
Turid sa…
Nydelig tema :) Og takk for at du har blomstrende fredag.
Klem fra Turid
Anita sa…
Vilken underbar tolkning! Och maskrosor har jag alltid tyckt varit glädjespridare ... :)

Önskar dig en skön helg och en härlig semestervecka på Gotland!

Kram
Anita
Anna-Maria sa…
Haha! Underbart inlägg!
Ruben sa…
Ett bra val, tycker jag. Passar som hand i handsken! Frånsett allt det andra, kan man ju också göra maskrosvin!!! ;-)

Ha det gott, berusande Hélena!
/Ruben
Marit sa…
Så vakre bilder du har tatt! Det var ikke lett å velge i dag, for det er jo så mange flotte blomster å velge i blant.

Ha en fin helg!

Klem Marit
Berit sa…
Glömde skriva att jag gillade dagens tema då man fick tänka till lite:)
Anette sa…
En maskros - ja varför inte ;) Dom är ju som solar också och du hjälper ju till att lysa upp våra fredagar! Ha en fin helg./Anette
Villrose sa…
En freidig og fin maskros/løvetann er kanskje ikke så dumt!
Lotta sa…
Jag hoppar denna omgången för jag vill vara ett drakblodsträd och det har jag ju inget :-)
Tänk så mycket man skulle få uppleva och tänk så mycket man skulle haft svar på.....
Ha en fin vecka, jag laddar för septembertemat!
Kram Lotta
samson sa…
en liten envis maskros som lyser upp tillvaron för andra ja det är du det
ha det så bra
maggan
Anjas Hill sa…
Hehhee! Vi verkar vara släkt...;)!
Det där med att vara en ros - ja, finns det något mer kvinnligt? Själv tycker jag att jag är "kvinnlig" men saknar ändå rosens "egenskaper" förutom taggarna;))! Taggar har jag (tyvärr) gott om:))!/Anja
Unknown sa…
Flotte valg, fine er de alle sammen.
Ikke lett å velge mellom alle disse skjønnhetene.

God helg fra Marit.
Inger sa…
Du har lyckats plocka fram det fina hos ett ogräs!
Kram
carinaon sa…
Maskrosor är vackra och energiska tänker jag. Det kan nog vara bra att vara som en maskros.
Ha en skön helg,
Carina
Veronica sa…
Näe, Hélena! Du är inte någon skir rosa ros...
Jag är iof benägen att hålla med Helena att du borde vara en Rävrumpa men "köper" att du är en maskros.... Ha en fantastisk helg <3

Nu vet jag inte om min kommentar försvann ser den inte så jag skriver igen. Ogräs är inte att förringa i det här sammanhanget förstår ditt val. Ha en skön solig helg!
Kram Madde
Anonym sa…
Det är nog inte så många trädgårdsmänniskor som ser sig själv som en skir och vacker pastellros...nä vi är mer robusta och rejäla ;)
Roligt och klurigt tema denna veckan, ha en trevlig fredagskväll!
Mvh Anna
Aud sa…
Løvetann (maskrose) setter jeg stor pris på, fordi den gir så tydelig melding om at nå er det vår :-)
AnnA sa…
Godkväll!
Ros eller maskros...
Förresten lade jag till mig med rätt länk, men fel namn...
Trevlig helg!
hälsn
AnnA
Anonym sa…
En blomma men små klockor.... ?
Överraskar, övervintrar...och om det blåser, hittar vi klockor lite överallt :)
/ Teppi
Marina sa…
Ja, det finns många blommor mans kan välja på, och ogräs :).

Svårt tema men kul.

Kram och trevlig helg!
Maude Lynn sa…
That is the most gorgeous dandelion macro I have ever seen.
Det är fina egenskaper i en maskros :-)

Roligt tema! Har gjort ett litet bidrag. Fick tänka ett tag eftersom att det ju inte bara går att välja ens favoritväxt.

Stor kram
Charlotte
Dina foton...jag bar njuter av dem. Vill kunna fota så jag med.....

Härligt val....

Kram
En härlig tolkning och vackra bilder på temat.

Önskar dig en trevlig helg!
Maribel sa…
Det var en riktigt fin bild på maskrosen.
Trevlig helg!
Heisann! Da har vi noe felles! Jeg er også såkalt ugress!

Populära inlägg