April!

Dags för aprils månadsbild. Jag gör ju en annan variant. Istället för att visa samma vy varje månad väljer jag ut en bild från förra året och jämför samma ställe med i år. Så här såg det ut på baksidan den 9 april förra året. Jag står bakom honungsrosen. Inte en snöfläck så långt ögat når.


Så här ser det ut idag, den 8 april. Betydligt mer snö. 


Förra året hade jag hunnit gräva ur för stenmuren som vi byggde lite senare så tjälen måste ha släppt. Skulle tro att vi ligger cirka tre veckor efter. Ja, vad är en bal på slottet...

Kommentarer

Vad less man blir men ändå alltid kul med jämförelsebilder :)
Ha en skön vecka
Kram Madde
Louise sa…
Ja det är ju en viss skillnad...trodde först den översta bilden var nu och blev lite glad:-) Angående häck så har jag avenbokshäck runt hela min cirkel där järnsängen står och är jättenöjd med den häcken. Är dock lite orolig att algsvampen som upptäcktes i parker i Malmö förra året på bokträd även kanske kommer gå på avenbok. De måste ju vara nära besläktade. Det är alldeles för mycket sjukdomar som härjar så jag väljer nog att sprida riskerna lite. Tror faktisk att det blir plank med klätterväxter den dagen tujorna måste bort.

kram louise
Fru Grep sa…
Konstigt hur det kan skilja från ett år till ett annat i temperatur.
Kul att ha jämförelse-bilder med ett års mellanrum, då ser man hur saker har växt och vilka projekt man har gjort.
Du har en fantastisk bildbank att plocka ur.Du inspirerar mig att fota mer!

Det är onekligen deprimerande att det är så mycket snö kvar här i Stockholmstrakten. Förra året var dock rekordtidig vår med en värmebölja i mars. SÅ allt är relativt :-)
Marina sa…
Jaha du, det var skillnad. Inget oväntat eftersom våren verkar vara lika sen överallt i landet men så klart inte kul. Här är det flera veckors skillnad och det dokumenterade jag på bla buskpionen i helgen. Jättestor skillnad! Kanske så stor att den inte blommat över innan ni kommer hit, vem vet.

Kram
Lena sa…
Vilken skillnad!
Vi som är med trädgård för första året skulle absolut vilja att året var som det förra, kan liksom inte vänta längre nu.

Biljetten ligger på lådan, så du borde ha den i morgon.

Kramar
samson sa…
vilken stor skillnad det är
men till helgen kommer värmen och då tar våren ett stort kliv framåt
ha det så bra
maggan
I dag har vi haft +8° och soligt samtidigt som snöflingorna yrde i luften. Undra vad det är för väder....
Sent är det, jag kan ana lite gult på krokusen, men mer är det inte. Förra året blommade de för fullt i mars.
Ha det gott.
Kram Maria
AnnaHelena sa…
Jo, det ser likadant ut här!
Men i morse hörde jag på väderprognosen att det väntas tio grader och REGN på fredag! DÅ borde väl snön smälta i alla fall...? Tror du inte...?

Kram // AH
Eva Linnea sa…
Ja, jedamej! Våren är riktigt bus-sen i år!!
Kram från EvaLinnea
Det var ju verkligen lite skillnad! Fast förra årets vår, med 20 grader och sedan minusgrader, tog död på många av mina känsliga växter. Jag hoppas den här lååångsamma våren är lite snällare.
Anna-Maria sa…
Och ingen tröst är det väl att det är lika sent över hela landet? Vi får bita ihop några veckort till...
hagen vår sa…
Hei! Jeg tror våren er over en måned seinere enn i fjor. Jeg tok bilder av utsprugne snøklokker 4 mars for ett år siden. Men nå kommer den, det må den jo. Ha en trivelig uke! Anne
Veronica sa…
Ja..vad är väl en bal på slottet?

Det är som det är och vi kan inte göra så mycket åt det tyvärr....
Men den kommer snart....på riktigt!

Kram
Du undrade var jag köpt min bevattningsanläggning. Det har jag gjort hos Willab.Dom fungerar så bra.Vattnet i behållaren räck i två veckor om det inte blir för varm för då går det lite fortare.Gunsan
Ser att jag som vanligt stavat som en kratta men du förstår nog hur det ska va.Kram.
Laila sa…
Long time no see. Nu är jag inloggad igen och hoppas att vi kanske ses på mässan i helgen!
Kram
Stön. Jag har inga ord kvar för min vintertrötthet.
Gillar enormt dessa jämnförelsebilder och ser på dina att det var en enorm skillnad.
Gillade fjolårets barmark bättre än året snötäckta backe :=)

Ha det bäst!

Populära inlägg