Växter som har det!

Då var det dags för årets X-factor hos Anne med bloggen Moseplassen. Först ut är färgen rosa och lite roligt är det att gå med i tävlingen dagen efter Blommig fredag med temat favoritfärg. 

I vår trädgård är det Stjärnflockan som har det lilla extra, som har det. När man ser henne på håll gör hon inte så mycket väsen av sig men när man kommer nära öppnas ett helt nytt universum.


För mig finns det även minnen knutna till just vår rosa stjärnflocka, starka minnen. När vi byggde vårt hus bodde det i huset bredvid ett äldre par. De hade bott i sitt hus större delen av sitt liv, då och då gick jag över på en kopp kaffe och de hade så mycket att berätta. 

Jag hade precis börjat bli intresserad av trädgård och kvinnan sa att jag fick ta så mycket jag ville i deras rabatter eftersom hon inte längre orkade hålla efter trädgården. Nu fanns det inte så mycket kvar men jag hittade Stjärnflockan som jag genast förälskade mig i. 


Så otroligt vacker! Ofta går jag fram till vår Stjärnflocka, känner med fingrarna, ser hennes skönhet, tänker på paret som inte längre finns kvar och minns våra pratstunder. 




Kommentarer

Anonym sa…
Den er helt bestemt en værdig kandidat!
Nydelig blomst og nydelig historie. Det er vel det som skaper en hage med sjel , det at man har litt historie bak sine planter - om man har arvet , fått eller sådd selv. Lykke til!
Riktigt vacker blomma och en fin historia!
Tyvärr får jag ofta stora brun/svarta fläckar på bladen på min ljusrosa Stjärnflocka......
Stor Kram Annelie ♥
Finfin denne blomsten som jeg i farta ikke husker navnet på! Flott fotografi! Lykke til i konkurransen på Moseplassen!
Ranten sa…
Veldig flotte bilder du har tatt, av en av hagens skjønnheter :) Lykke til!
Marina sa…
Stjärnflockan är verkligen en favorit hos mig. Gillas mycket!

Hoppas ni är friskare nu.

Kram
Älskar också den sirliga stjärnflockan, även fast jag måste kasta bort massor av självsådder varje år. Den gillar verkligen torr sandjord!
Precis som du säger, så måste man komma nära den för att se hela dess skönhet. Tycker att det är en underbar blomma i buketter.
Stjerneskjerm kaller vi den på norsk, en favoritt for meg gjennom mange år. Vokste opp med den, er helt nydelig både i bed og bukett :)

Hyggelig at du er med på konkurranse!
Smukke billeder af en yndig blomst!
Jeg glæder mig til at se mine blomstre til sommer. Jeg plantede et par stykker i efteråret, efter at have set denne blomst på flere blogge, og den var helt ny for mig. Så jeg er rigtig glad for at have lært den at kende i blogland:)
Lykke til!
Nora sa…
Stjärnflockan är en av mina favoriter också, där tyckte jag du gjorde ett bra val! Vilken fin historia dessutom, det är något eget med "fådda blommor"!
Ha en fortsatt fin helg!
Kram!
Inger sa…
Vilka fina minnen och utsökta bilder!
Kram
AnnaHelena sa…
Oh, ja! Den fina stjärnflockan. Jag har den rosa och en mörkröd. De är så fina och jag tänker på ett gammeldags spetsmönster när jag ser dem.
Tyvärr får jag alltid rost på mina framåt högsommaren, men jag har hört att det är ganska vanligt.

Ha det fint! Kram // AH
Lisa sa…
Vilken fin berättelse, jag sitter här och blir tårögd ! Fantastiskt vackra bilder också på en mycket vacker blomma. För mig är stjärnflockan förknippad med mormor, hon hade den i stora ruggar, och nu finns den kvar hos mig. Ha en skön söndag !
Lisa/Lisas trädgård
Hans sa…
Underbar blomma, underbar berättelse, detta må gå väl i 'konkurransen' på Moseplassen.

Ha det fint!
Ninnis sa…
En favorit även i min trädgård och som ger kärlek tillbaka under lång tid...=)

Kram Ninni
Underbara bilder och en fin historia! :)
Lycka till i tävlingen!
M/S Design sa…
Vackra foton! dom är så graciösa!!
Ha de bra
Mariana
Lena sa…
Näst efter pionen kommer stjärnflockan som favorit här.
Har en mörkt rosa som jag flyttade ett ental gånger i somras- nu kommer jag knappt ihåg var den är. Hoppas att foton från sommaren kan leda mej rätt.

Vackra bilder på din och en sån fin historia!

Ja, det är väl så, att man ska ta det lugnt efter influensa. Läste att febern kan försvinna efter 2-3 dagar men att kraften inte är tillbaka förrän efter drygt två veckor. Inga fler små, små utflykter alltså!

Kramar
Inger Marie sa…
Virkelig vakker!..en av mine favoritter i hagen:)
Lykke til:))
Heisann!

Den er så lett å like, nydelig, skjør og vakker!
Ha ei flott uke ‚…œ∂]
Anna-Maria sa…
Jag har hört att den också kallas mormors brosch! Lustigt men kanske passande...om jag haft en brosch skulle den gärna få se ut sådär ;-D Jag gillar att den står så länge i vas också!Jättesöt.
Anonym sa…
Väldigt vackra bilder! :) Och en fin historia. Måste allt fundera lite på vad jag ska välja om jag ska vara med... Hoppas ni är piggare nu. M är riktigt rosslig igen så jag gissar att jag har mitt kvar... :(
Kram!
Törnrosa sa…
Dina underbara foton gör verkligen stjärnflockan all heder. Stilig, ljuv, rakryggad, sirlig. Många epitet kan man sätta på henne. För att stjärnflockan är en hon, det kan väl inte bestrida.
Tack snälla för att du hjälpte mig med Blommig fredag. Lyckades själv få in bilden på min blogg, men att bara länka ditt namn, utan en massa http osv, det lyckas jag inte med. Får väl öva lite mer...:)
Ha en bra vecka.
Kram från Törnrosa
Anna sa…
Vilka fina bilder du tar :) jätte vackra!
Gela sa…
Visst är stjärnflockan vacker och visst hade vi roligt på fotokursen!!! Min kamera har tyvärr givit upp nästan helt!!! Men går ännu att fota med manuella och det är ju så jag tar mina flesta kort. Men en ny kamera står numera högst på önskelistan så det så. Tyvärr är de låååångt till både födelsedag och jul=).
Vi har ju en kattunge och det är jätte svårt att hinna få manuella kort när de rör sig så mycket och få fokus rätt=) Så jag vill ha nyyyy kamera.
Önskar dig en fin fin fin vecka/Gela
Dessa bilder är verkligen fantastiska. Du är en mycket duktig fotograf och jag beundrar dina bilder!
Kram Therese

Populära inlägg