Gula delen av Regnbågsrabatten

Ett av mina ständiga projekt är min Regnbågsrabatt. Tanken är att den ska starta i vitaste vitt för att avslutas i mörkaste rött. Alla färger kan inte vara med och jag satsar på krämiga färger i gult, aprikos, ljusrosa, mörkare rosa och till slut röd. Basen består av rosor och sen ska jag hitta perenner som matchar. Det är inte helt lätt, speciellt att få rabatten snygg hela säsongen. Jag har suttit ett par dagar och funderat på vad jag kan hitta på i den gula delen. I collaget har jag satt ihop de rosor som finns i den gula/aprikosa delen av rabatten. 


I den gula delen. förutom de gula rosorna och alla gula tulpaner som kommer på våren, har jag idag alunrot med gula blad, vit solhatt som i verkligheten är mer krämig i färgen och fick placering i den gula delen, solhatt Merinque, smörboll och daglilja. Jag vill skaffa fler av samma sorter men jag vill också lägga till något mer.


En gul fingerborgsblomma och en gul sömntuta kan kanske ge den höjd och utfyllnad som rabatten behöver.


I den aprikosa delen hittade jag förra året en snygg kombo med lejongapet Twinny Peach som blir 20 cm hög, rosen Grace och alunrot med matchande blad.


Det vill jag bygga vidare på och skaffa fler plantor. Dessutom vill jag få in lite krämigare färger och även här vill jag testa med fingerborgsblomma och sömntuta. 


Sömntutan Pink Champange och den perenna fingerborgsblomman Dalmation Peach. Finns det verkligen perenna fingerborgsblommor? Hur som helst så tror jag att det kan bli en snygg kombo. Jakten går vidare efter framför allt perenner med snygga blad som kan bädda in rosorna.

Fingerborgsblomman Dalmation Peach och lejongap Twinny Peach ska sås i mars efter Egyptenresan. Sömntutorna kan sås på friland. Det är så roligt att planera nu när snön ligger tjock. Ännu roligare, oftast, är det sen att se hur blev det i verkligheten.

Kommentarer

Vivishagerom sa…
Her var det mange nydelige blomster!

Ønsker deg en fin søndag! Klem
Jag älskar din regnbågsrabatt och se hur du funderar och planerar kring den!! Så mycket vackert på en gång att jag bara suckar och nickar instämmande!
Jag har rödbladig euphorbia tillsammans med mina gul-aprikos rosor.
Ha en fin söndag.
Kram Maria
Anonym sa…
Hvor er det en fin idé: Et bed i alle regnbuens farver :-)
Nora sa…
Din regnbågsrabatt är helt underbar och kommer säkert bli ännu bättre i år"!
Ha en fin söndag! Kram!
AnnaHelena sa…
Det är underbart att planera! Jag är lite i samma sits som du: Jag kan inte starta upp alltför mycket av frösådden, eftersom vi också ska resa utomlands snart. Det får helt enkelt lov att vänta tills vi kommer hem. Och det kan ju vara lika bra, eftersom jag har en benägenhet att starta liiite för tidigt annars.
Härliga bilder du har i samstämmiga färger! Nu är längtan nästan som störst - eller hur!?!

Kram // AH
Madame sa…
Det er helt vidunderlige collager du har lavet - rigtig god idé et regnbuebed!
Ønsker dig en fin-fin søndag.
Din gula del är ju så underbart vacker.Rosorna du har satt samman är så fina.Den kommer att lysa fint i vår och sommar.Kram.
Marina sa…
Så fina samstämmiga rabatter du planerar för. Ser verkligen bra ut.

Ha en fin söndag!

Kram
Vilka härliga färger. Kram
Fia sa…
Underbara färger. Jag har ju ritat på en liknande rabatt med pergola ovanför, med samma färger. Mycket för att dom färgerna inte passar i min övriga rosa-lila trädgård.
Ha en härlig söndag!
Kommer att bli jättefint i din rabatt! Gillar fingerborgsblommorna och sömntutorna speciellt. Ja det kändes lyxigt att kunna jobba i trädgården igår, fast idag är det rått och grått och i veckan kommer ny snö..kram!
Kommer att bli jättefint i din rabatt! Gillar fingerborgsblommorna och sömntutorna speciellt. Ja det kändes lyxigt att kunna jobba i trädgården igår, fast idag är det rått och grått och i veckan kommer ny snö..kram!
Roliga växter! När de letar efter mer, tänker du på någon speciell blomningsperiod då? Eller är det mer allmäna funderingar?
Eva Linnea sa…
Den är så spännande din regnbågsrabatt! Roligt med ett "evighetsprojekt" som hela tiden utvecklas och förändras.
En skön ny vecka önskar Eva Linnea
samson sa…
mycket fina färger du har i din regnbågsrabatt
vad jag vet så finns det perenna fingerborgsblommor men klockorna är mycket mindre
jag har en i brunt/gult tror att det en grekisk fingerborgsblomma
sen såg att Impekta har en
ha det så bra
maggan
Veronica sa…
Jag visste inte heller att det fanns perenna Digitalis förrän idag när jag satte frön av Brund fingerborgsblomm köpt från Impecta och läste på påsen att den är perenn....Den är förövrigt inte brun utan ser ut som:
http://images.search.conduit.com/ImagePreview/?q=brun%20fingerborgsblomma&ctid=CT3196716&searchsource=15&CUI=UN50295708142220979&UM=UM_ID&start=0&pos=1

Vill du ha frön av den och stoppa ner i rabatten så hoja för jag har massa kvar!

kram

Populära inlägg