Blå, blå är kärleken!

Det har varit mycket kärlek på bloggarna de senaste dagarna och därför kunde jag inte motstå att ha en rubrik som knyter an till temat. Det är dags för mitt blåa bidrag till X-faktor hos Moseplassen. Ett blått bidrag är inte helt lätt för mig eftersom jag inte har så mycket blått i min trädgård...än!

Men det finns en växt som har hittat in i trädgården alldeles av sig själv och som stjäl föreställningen tidigt i juni. En blå vacker iris som jag inte har något namn på.


Den växer precis på tomtgränsen där vi grävde ur för att jämna till tomten. Hur den har kommit dit vet jag inte men vacker är den och jag vill gärna att den stannar kvar.


I hörnan nedanför de vackra blå irisarna ska vi bygga en liten damm/bäck så jag tycker nog att irisarna har valt en väldigt bra plats. När jag började med trädgård var jag inte så förtjust i blått men det har ändrats och nu ser jag fram emot att hitta fler favoriter hos Moseplassen.



Kommentarer

Meta sa…
det är nog en strandiris, ser så ut i alla fall. den passar bra till vatten.
Till min koloni kommer det en ny iris varje år. jag älskar dessa otroligt välformade blommor i alla färger och toner.
Ha en fin helg
Kram Meta
Charlotta sa…
Vackra blå irisar. Kan det vara strandiris? Jag har såna som blommar samtidigt som jätteprästkragarna, en underbar kombo.
Vackert med irisen vid staketet!! Det kommer bli perfekt för den vid dammen. Jag lyckas sisådär med mina iris:)).
Ha en fin lördagskväll.
Kram Maria
Jag har samma Iris.Tror den heter Strandiris.Har fått den av min syster för många år sedan.Gillar den.
Kram.Gunsan.
Ingmarie We sa…
Vackra foton. Javisst är det en strandiris eller iris sibirica.
Älskar iris! De är som vajande tavlor på försommaren, och de blir fort stora bestånd . Mina blommar i bortlägger i full skugga!:)
Gillar också strandiris, de är jättefina. Det är en av få perenner som fanns i trädgården när vi köpte huset och det är jag så glad över. Lycka till! Kram Kristina
Aud sa…
Nydelig med den lekre blåfarven.
Lykke til i X faktor:-)
Laila sa…
Lite extra roligt med växter som på egen hand hittar till ens trädgård! Och när de är så fina är det bingo!
Kram!/Laila
Jag fick blå iris av en kompis. Gillade dem inte alls först, men sen ångrade jag mig. Tycker de är jättefina nu! Till prästkragar, som någon skriver här, är de oslagbara. Superkombo!

Kram Tamara
Aud sa…
Jeg er elsker blått :-)Må alltid ha noen blå sommerblomster.
Sara B sa…
Visst är det strandiris vacker blå färg också, men se upp när du ska dela tuvan, sist jag delade en sådan iristuva fick jag ta till en yxa. Snacka om sega rötter.

Ha det gott!

Sara B
Skulle tro att det är strandiris du har där, och det verkar jag ju inte vara ensam om att tro :-) När vi flyttade till huset var en av de få växter som fanns just strandiris. Har stora ruggar av den. Är inte heller helt förtjust i blått i trädgården. Men strandsirisen gillar jag. Det torkade gräset från den är perfekt att spara när man vårstädar. Segt som sjutton men så bra till dekorationer och så. Brukar spara kassvis haha.... Fröställningarna är jättevackra. Så. Grattis till din invandrande växt!!

Stor kram
Charlotte



M/S Design sa…
Ståtlig!
Blåa toner bidrar med lugn i trädgården, här har det blivit mer sista åren innan hade jag knappt något blått.
Ha en trevlig helg
Mariana
Marina sa…
Jag har en del blått eller blålila. Den blå färgen gör sig bra till vårt röda hus tycker jag.

Hoppas du har en bra söndag!

Kram
Marina sa…
Jag har en del blått eller blålila. Den blå färgen gör sig bra till vårt röda hus tycker jag.

Hoppas du har en bra söndag!

Kram
Vackert med irisen, börjar längta till juni, när jag ser dina bilder! Ha en fin söndag, kram! Sophia
Lustigt, jag är inte förtjust i blått. Trodde nästan jag var ensam om det i hela vårt avlånga land, vågar knappt skriva det. Men jag ser fram mot bilder på bäck och dammbygge! :-)

Populära inlägg