Äppelträd

I helgen ska vi åka och köpa spaljerade äppelträd. Just nu lutar det åt de här tre sorterna: 

Fredrik
Frukten plockas i slutet av september och är ätmogen någon månad senare men kan lagras till mars-april. Dessertäpple
Amorosa
Mognar oktober till december, hela äpplet är rött
Ingrid Marie
Plockas i oktober och kan hålla in i december. Kan användas till allt


Undrar hur mycket tid jag har lagt ner på att leta länkar om spaljerade frukträd och så en dag fick jag mejl från vår allas Ruben som skickade en kanonbra länk. Ska bli så spännande att se hur vi ska få till det och hur man gör i verkligheten. Har ni några erfarenheter av att spaljera träd? 

Kommentarer

Helena sa…
Jag har inga kommentarer fniss det vet du ;-) skämt åt sido...3 st.alltså?!Kostar skjortan vettja :-)
Hur ska du plantera dem eller var rättare sagt fristående m.spalje eller mot vägg?
Jag har ju mot vägg men är sugen på att testa fristående oxå för att skapa nån slags rumskänsla får se om jag kan få till det.
KRAM från mig!
ps.var handlar du dem?
M/S Design sa…
Det vore inte dumt med spaljerade äppelträd.
Mariana
Nora sa…
Har ingen erfarenhet tyvärr, men jag kommer följa ditt "äppelträdprojekt" med stort intresse.
Lycka till!
Kram
Byronesse sa…
Härligt att du äntligen ska få en helg i trädgårdens tecken. Det kommer bli så fint så och jag kan baka äppelpaj när jag kommer på besök!
Kram/Em
Jag kan inget alls om att spaljera träd, så jag kommer följa ditt projekt och lära av det:)).
Sorterna verkar jättegoda.
Lycka till!
Kram Maria
Lena sa…
Jamen, då kommer jag och kollar hur det blir ;)

Fina sorter ni valt, med äpplen en lång tid på året. Ingrid Marie är väl en klassiker, de andra känner jag inte alls till. Ska bli roligt att följa detta!

Kramar
Ruben sa…
Vad spännande! Jag har också stor lust att odla äpplen på spalje! Vill du inte att någon av sorterna skall mogna tidigare?

Ha det gott!
/Ruben
Inger sa…
Mycket att tänka på när man ska välja äppelträd, har planterat ett äppelträd i mitt liv, dock utan spaljé... lycka till!
Kram
Marina sa…
Har ingen erfarenhet alls av spaljerade träd. Hoppas ni hittar bra exemplar.

Headern: jag skapar den i Picasa och sedan klickar jag bara på utforma i bloggen, sen layout och lägger in bilden/collaget. Har klickat för "istället för rubrik och beskrivning". Kanske det kan ha betydelse? Jag gör ingenting med koder, html eller liknande. Sen har jag även kryssat i "krymp den så den passar".
5120*2045 är collaget till sin storlek.
Hör av dig igen om det behövs.

Kramar
Spännande med ditt projekt. Jag har inte heller något att komma med. Bara vad det gäller vanliga äpple träd. Vi köpte ett i slutet av sommaren och det var ett Alice-träd. Lycka till! Kram Therese
Malin sa…
Jag har beskurit ett antal i jobbet. Det gäller att lära sig tekniken och verkligen sköta beskärningen, då blir resultatet fantastiskt.
Tips som du förmodligen redan tänkt på - fota trädet och rita upp hur du vill att det skall se ut.
Lär dig hur du kan beskära för att styra grenarnas utveckling och riktning.
Jag såg den allra finaste häcken runt en hel villaträdgård med spaljerade gamla äppelträd en gång, ett smycke på ca 150 cm. Jag tvärnitade bilen, hoppade ut och gick runt och tittade. Hade ägarna tittat ut hade jag nigit och tackat för deras omsorg.
Det skall bli kul att se dina alster.
Vi ses
Malin
Anonym sa…
Det kommer att bli toppenbra! Himla bra sätt att få frukt utan att de tar upp precis hela trädgården.
Du.. jag ska till sthlm till helgen. Är du väldigt buzzy på söndag..? ;)
Kraaaam!
Jättekul, jag skulle också vilja ha, men saknar optimalt läge. Var sätter du din? Jag vet vilken tid det tar att googla och läsa på om olika sorter och metoder... Vilken superlänk du fått från ruben. Den ska jag spara!
Å vad härligt. Hoppas det kommer gå bra för er, men det rapporterar du väl om i bloggen. Själv hade jag en äppelhäck i sned kordong tidigare men det blev ingen frukt när rådjuren var där och åt hela tiden så nu står träden upprätt och på rad i stället. Hoppades på mer frukt då men då kom älgarna och åt upp alla äpplen. Tur att man är envis som trädgårdsmänniska! Nästa år hoppas jag på äpplen :-)
Alla tre är goda äpplen så det är ett bra val tycker jag.
Ha det gott
annika
ZielonaMila sa…
Wonderful natural resources, tasty apples. I am greeting
AnnaHelena sa…
Å, så häftigt!
Det är så SNYGGT med spaljerade träd! Och tre! Lyxigt! :)

KRam // AH
Nope. Inga erfarenheter tyvärr. Men desto mer 'vill-ha-begär' efter spaljerade träd. Lyckos dig som ska få sådana :-))) Ingrid Marie står på min önskelista om jag skulle skaffa något fler äppelträd. Kommer bli hur snyggt som helst med träden hos dig. Ser fram emot att följa dina erfarenheter!!!! Det är så himla bra att vi lär oss tillsammans och av varandra här i bloggvärlden!!!

Kram
Charlotte

Nej, jag har fullt upp med att få en rund krona på träden. det blåser friskt där jag bor så allt "lutar". Men det låter häftigt med spaljerade träd!

Populära inlägg