Sandtomt på Gotland!

I dag har vi varit ute vid tomten och tittat på singelbädden, väntat på grävgubben och min bror som jobbar för snickaren. Pratat lite om hur det ska bli och funderat på hur tomten ska se ut. Tomten är ju en riktig naturtomt med sand som jordmån. Det kommer inte bli någon vanlig gräsmatta utan ett stort trädäck och växter som trivs i varm mysig sand.

Ett stort trädäck är inte helt lätt att få till. Jo, att smälla upp ett runt huset det är inte svårt men att få till mysfaktor och personlighet är en annan femma. Efter besöket på tomten stannade vi till vid Leva Kungslador som även har en husfabrik. Hela området är supermysigt med så mycket att göra för en liten kille på 1,5 år. Vi åt lunch och F sprang omkring. Efter lunchen gick vi till några av deras utställningshus och hittade en liten oas.




Det är fortfarande en del fiff kvar men det var så mysigt och fyllde mig med en massa inspiration. Trädäcket var helt underbart att sitta på. Hederliga  trätiljor som behandlats med Sioo impregnering http://www.sioo.se/  Så snyggt! Älskade idéen med tre långa steg istället för ett stort. Dessutom är det urskönt att sitta under några träd som kommer upp ur däcket. Känns som jag snor tanken rakt av.

Så nu surfas det på nätet för att leta efter växter och träd som trivs i sandjord i zon 1. Tips tas tacksamt emot!

Kommentarer

Anonym sa…
Vilken fin blogg du har! Och Gotland ser ju för härligt ut. Har själv mina rötter på Öland, och mina föräldrar bor vid havet med ungefär samma förutsättningar som du, sandjord och tallar. Det krävs rätt robusta växter för att klara av det, men min mamma har ändå lyckats med tex Afrikas blå lilja. Jag har lagt till mig som följare hos dig, ska bli kul att hänga med på din trädgårdsresa. Kram Hanna

Populära inlägg