Hemma igen!

Efter ett par dagar på Gotland och en massa möten med grävgubbar, kontrollansvarig och kommunen är vi hemma igen. Som alltid när man har varit borta är det spännande att se vad som har hänt i trädgården. Efter att ha nattat F tog jag en snabbrunda och konstaterade att syrenerna och gullregnen har börjat blomma, H har skött om småplantorna exemplariskt och inget rådjur har hoppat över staketet...än. När jag gick igenom posten upptäckte jag katalogen Handbook of Roses 2010/11 från David Austin... Lycka!

På framsidan är det en bild på Munstead Wood som direkt åker upp på önskelistan. På Flora Linneas hemsida kan man läsa:

"En ny mörkt purpurröd sort. Knopparna har en ljusare nyans, men när rosen slår ut bliver den djupt purpurfärgad i mitten medan de yttre kronbladen behåller den ljusare nyansen. Stora djupt skålformade blommor som öppnar sig mer och mer under blomningen. Vackert bladverk där de nyare skotten är bronsfärgade och bildar en fin kontrast mot de äldre, gröna bladen. God motståndskraft mot sjukdomar. Stark doft som liknar den hos gammaldags rosor, med ett fruktigt inslag av bland annat björnbär och blåbär! Detta tror vi kommer att bli en riktig favorit hos rosentusiaster. Munstead Wood är även mycket vacker att plantera i större krukor.Munstead Wood var Gertrude Jekylls egen trädgård i Surrey, där hon skrev många av sina uppskattade trädgårdsböcker.

Zon 3

Höjd 1 m
Bredd 0,9 m
Färg Röd
Doft Stark

Annars har jag varit superirriterad på blogger/google. Jag har problem att skriva kommentarer på andras bloggar. Ibland går det men oftast måste jag logga in och när jag ska logga in är jag redan inloggad. Jag går tillbaka, skriver igen...behöver logga in... Efter att ha försökt en timme på olika bloggar blir jag galen. Är det någon som vet vad det är för problem? Hur som helst, jag läser och njuter av allas inlägg. Det är så roligt och inspirerande.
Ha det bäst!

Kommentarer

Någon tipsade om att ta bort markeringen "fortsätt vara inloggad" vid inloggningen. Det fungerade för mig.Kul med en hel katalog rosor! Och spännande att se skillnaden hemma när man varit borta ett tag.
AnnCharlotte sa…
Det är nästan det första jag gör när jag varit borta några dagar...tittar runt i trädgården alltså.
Det hinner alltid hända en del även om man inte varit borta jättelänge...
trist med bloggerstrulet...men nu verkar allt funka igen...tror jag ;))
Ha det bra :)

Populära inlägg