Hur många spjälor hinner man måla under programmet sommarprataren?

Vaknade tidigt och satte igång med pyssel i trädgården. Så skönt när det är betydligt svalare än det blir mitt på dagen för att inte tala om eftermiddagen. Jag tror nog att jag får fint väder på födelsedagen.

Efter morgonpyssel och lunch letade jag upp en skuggig plats i trädgården och målade spjälor till sommarprataren. Jag gillar verkligen det programmet. Det är spännande att få höra hur andra människor tänker. Att de hinner få prata om sina tankar utan att bli avbrutna med en massa frågor eller reklampaus. Under programmet passade jag på att måla spjälor till staketet. Man hinner måla 25 st 1.65 cm spjälor med röd slamfärg, ja förutom toppen då som så småningom ska bli grå.

Dagens rosor som slagit ut är Aicha och Venusta pendula. Aicha är en ny bekantskap som jag planterade förra året. Ska bli spännande att se hur hon tar sig. Venusta pendula är en favorit. Jag har två stycken som blir översållade av blommor och som redan har svingat sig upp till pergolan.



De första utslagna blommorna av Aicha och Venusta pendula.

Kanske blir det Constace Spray imorgon! På gång är hon i alla fall.

Kommentarer

AnnCharlotte sa…
Det låter härligt när du beskriver din dag...idag har jag träffat på några som gnällt över värmen...hur kan man??
In i skuggan med er och lyssna på radio....
AnnA sa…
Jag har faktiskt inte hört på ngn sommarpratare denna sommar än - huset är lite i uppror , eftersom det renoveras här och var...
"Aicha"-rosen köpte jag på rea i våras, men jag förväntar mig ingen blomning detta året. Däremot har jag också en "Constance Spry" som står med knopp...
Många andra rosor också i knopp och i blom...Jag har tom kilippt bort överblommat, och startat igång sticklingsförökningen...Förra året gick det bra att få rötter på mycket - däremot övervintringen blev en rejäl flopp med skogsmöss, som åt upp en hel del av de rotäkta rosplantorna, och av de andra, var det bara ett fåtal som överlevde... Men det blir till att försöka i år igen...
Ha det gott och hoppas du får en fin födelsedag!
hälsn
AnnA

Populära inlägg