Arborister, liten gynnare och nyutslagna blommor!

Vissa dagar händer det mycket. Tidigt imorse, tur att jag hade vaknat, kom ett par arborister som skulle beskära vår ek. Inga stora ingrepp utan bara ta bort gamla, döda grenar och lufta kronan. En kille kom och pratade med mig och undrade försiktigt om jag verkligen ville reducera eken.

- Reducera, hur menar du då?
- Beskära hela kronan så att eken blir lägre.
- Aldrig i livet! utbrast jag. Eken är det bästa vi har.
- Det står det i beskrivningen. Var du hemma när han tittade på eken?
- Nej, det var vår granne som visade honom vilket träd det var.
- Vilken tur att du var hemma idag!

Vilken mardröm om jag inte hade varit hemma och kommit hem till en förkrympt ek! Nåja, ett bra jobb gjorde de. Lite impad blir jag när man ser dem klättra, hänga och beskära.



Eken före beskärning och en arborist i full fart. Är det bara jag som har svårt att säga arborist?


Eken efter, lite luftigare! Jag tog bilden på kvällen och från övervåningen så det är kanske lite svårt att se skillnad men visst en hel del död ved är borta.

Det har varit för varmt för utefix idag så jag städade inne istället och satt sen i skuggan och bara njöt av sommaren. Jag märker att jag är ganska svullen i händer, fötter och ben. När jag satt där och mös fick jag syn på den här lilla gynnaren som satt på en fingerborgsknopp och spanade på mig. Efter fotosessionen puttade jag till honom och han visade sidan. Har ingen aning om vad det är. Någon som känner igen den? Hoppas den inte äter rosor...

Två rosor har slagit ut idag. Jag hittade en blomma från Maigold som jag planterade förra sommaren. Den doftar verkligen helt fantastiskt. Första blomman av Mme Hardy tittade också fram. Jag älskar hennes doft och hennes gröna mitt.


Sist men inte minst har Stjärnflockan slagit ut. Hon är verkligen bedårande!


Få se vad som behagar titta fram imorgon!

Kommentarer

AnnCharlotte sa…
Har ingen aning om vad det är för liten gynnare, men han är väldigt söt där han tittar fram. Hoppas inte det är någon glupsk typ...
Hélena sa…
:-)Precis som jag tänkte. Han ser lite fundersam ut.

Populära inlägg