Rosor som har klarat sig och de som har gått under!

Årets vinter har gått hårt åt mina rosor. Hur många som har överlevt och hur många som frusit ner till marken vet jag inte riktigt än. Jag tror och hoppas att det bara är en som är totaldöd. Paquerette!

De som frusit ner till marken är Edelweiss, Little white pet, Scheeflocke, Felicia, Lill Lindfors, Queen of Sweden, Leander och Visby. Men jag har fortfarande hopp för de flesta. Jag kan se små grön/röda skott som skymtar vid markytan hos de flesta.


Edelweiss sommaren 2008

Den ros som förvånar mig mest är Leander. Jag trodde den skulle vara lite tuffare än så.


Scheeflocke och Leander


Ja, jag hoppas verkligen att de tar sig. De andra rosorna som Venusta pendula, Mme Hardy och Constace Spray har alla klarat sig utan att frysa ner. Bara ytterst lite i topparna och knappt det. Märkligt!

Idag kommer några vänner hit och ska hjälpa H med staketet mot skogen. Ytterligare ett steg till att stänga ute de fyrbenta marodörerna som älskar att äta upp allt som jag älskar att njuta av...

Kommentarer

AnnA sa…
Hejsan!
Jag tycker nog att de flesta av vår trädgårds rosor klarat sig rätt så bra. Det är ngn rotäkta, som jag är tvekande för, och ngn har grävts upp och krukats, och kommer nu...
Det är väl "Gloire de Dijon", som inte mådde så bra förut, som nog gått hädan och en "Mme Isaac Perire" som jag "gjorde en Gunnar Ståhl" med och som nu står i kruka...
Ja, och så blev det en misslyckad övervintring av förra årets rossticklingar: en hel del blev musmat, och andra bara dog...Får väl försöka i år igen, med nya tag...
Ha en trevlig lördagskväll!
Hälsn
AnnA

Populära inlägg