Rosfrossa!

Idag har jag ägnat hela dagen åt att frossa i rosböcker. Rosor är en ljuvlig växt som jag inte kan få nog av. Jag älskar färgerna, bladen och blommorna. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker bäst om blommorna som är som fluffiga underkjolar eller de enkla där hela blomman visar sig.

Alla de här rosorna är just nu kandidater till min regnbågsrabatt. Några har redan kvalat in och är självklara. En del behöver jag fundera lite på och se om de passar. Man kan ju inte låta sig förföras av deras utseende och glömma bort att kolla deras egenskaper.

Vilka blir era favoriter? Eller har jag missat någon pärla som du kan rekommendera :-)


Mme Plantier 1,5*2.5 m. The Pilgrim 1*0.9 m, blommar hela sommaren

Comtes de Chapange 0.9*0.9 m och Golden Celebration 1.2*1 m, båda blommar hela sommaren.

Grace 0.8*0.8 m och Crown Princess Margareta 1.6*1.3 m, båda blommar hela sommaren.

Charles Austin 1.5 *1.2 m och A Shropshire Lad 1.5*1.2 m, båda blommar hela sommaren.

Anne Boleyn 1*1 m, Eglantyne 1*0.9 m, båda blommar hela sommaren.

James Galway 1.6*1.4 m. Amelia Renaissance 1.5*1.2 m, blommar hela sommaren.

Raubritter 1.5*2m. Aimalbe Amie 1.5*1.2 m.

The Mayflower 1*1 m, Felicitas 0.6*1m båda blommar hela sommaren.
Noble Antony 0.9*0.75 m, blommar hela sommaren. Chianti 2*1.8 m.
LD Braithwaite 1.2*1.2 m, blommar hela sommaren. Hippolyte 1.2*1 meter.

La Belle Sultane 1.2*1 m. Ingrid Bergman 0.8*0.6 m, blommar hela sommaren.

William Shakespeare 2000 1.1*1.1 meter, Hc Andersen 1.2*0.7 m, båda blommar hela sommaren.

Kommentarer

Jag är ju inne i en orange period just nu och Golden Celebration var otroligt vacker. Den skulle även jag kunna tänka mig men tyvärr så trivs den nog inte i zon 8 :-(

Populära inlägg